Spele heeft een grote verzameling gratis spelletjes met 3D graphics. 3D graphics worden gebruikt om videospellen levensecht te laten lijken en om de spelervaring meeslepender te maken voor de speler. De meeste spelletjes op deze pagina zijn Unity en WebGL games. Alle spellen die je hier ziet zijn browserspelletjes. Dit betekent dat je ze direct in je browservenster kan openen en spelen. Met andere woorden, je hoeft dus geen bestanden van onze website te downloaden om te spelen.
Verschillende soorten 3D-spellen
Zoals je misschien meteen al kunt zien aan de selectie spelletje op deze pagina, komen 3D spellen binnen allerlei verschillende genres voor. Zo hebben we populaire 3D puzzel spelletjes zoals Mahjong Dimensions en Helix Jump, maar ook 3D simulatie spellen en schietspelletjes. Er is niet alleen een breed aanbod van genres, maar er zijn ook verschillende soorten 3D graphics die spelontwerpers kunnen gebruiken. Hieronder geven we wat meer informatie over de verschillende soorten 3D spellen die je hier en elders tegen kunt komen.
Pseudo-3D spelletjes
Pseudo-3D-spellen zijn, zoals de naam al doet vermoeden, geen echte 3D-spelletjes. Deze spellen worden soms ook wel aangeduid met de namen 2.5D of ¾ perspectief. Bij deze spellen worden verschillende technieken gebruikt om de illusie te wekken dat ze driedimensionaal zijn, maar het spel beweegt eigenlijk alleen langs een tweedimensionaal vlak. Spelontwikkelaars kunnen dit effect voor elkaar krijgen door bijvoorbeeld de achtergrond langzamer voorbij te laten scrollen dan de personages op de voorgrond, waardoor de schijn van diepte ontstaat. Dit heet parallax scrolling. Spelontwikkelaars kunnen ook isometrische projectie gebruiken om beelden te maken die driedimensionaal lijken, maar eigenlijk op een plat vlak zijn getekend. Een beetje als een optische illusie. Dit creëert een mooi gevoel van diepte en kan de spelgraphics heel aantrekkelijk doen ogen.
Fixed 3D spelletjes
Fixed 3D games hebben meestal personages en voorwerpen op de voorgrond die in 3D worden weergegeven. De speler kan in alle richtingen bewegen en rond voorwerpen lopen om ze vanuit verschillende hoeken te bekijken en/of te benaderen. De achtergronden zijn echter statisch. Deze vaste achtergronden kunnen er 3D uitzien, waardoor de illusie van extra ruimten wordt gecreëerd, maar de speler heeft geen toegang tot deze ruimten of kan er niet mee interageren omdat het eigenlijk een beeld op een plat vlak is. Toch creëert dit type 3D-weergave een meeslepende sfeer, waarbij het voelt alsof je personage echt in een driedimensionale ruimte staat.
Spelletjes vanuit het eerste-persoonsperspectief
Bij deze spellen kan de speler de omgeving waarnemen vanuit het perspectief van het personage. Spelers kunnen rond objecten lopen en ze vanuit verschillende hoeken benaderen. Vluchtsimulatorspellen en rijsimulatoren gebruiken vaak het eerste-persoonsperspectief om je het gevoel te geven dat je het vliegtuig of de auto echt bestuurt. Je zit dus voor je eigen gevoel veel meer in het spel. Het eerste-persoonsperspectief wordt ook gebruikt in het populaire genre FPS games, of First-Person Shooter games. In het voorste deel van het scherm zien spelers vaak de handen van het personage of het wapen dat ze vasthouden, waardoor het lijkt of de speler het wapen daadwerkelijk zelf hanteert.
VR-spellen
Virtual Reality-spellen worden gespeeld met een headset die de ogen en oren van de speler bedekt. De lenzen leveren ieder een afzonderlijk beeld voor de ogen, en een koptelefoon binnen de headset zorgt voor de geluidsinput. Sensoren volgen de beweging van het hoofd van de speler (en sommige headsets volgen zelfs de bewegingen van de ogen van de speler). Hierdoor kan het spel als het waren ‘meedraaien’ als je rondkijkt, wat heel realistisch voelt. Als er echter ook maar de minste vertraging is tussen de beelden en de bewegingen van de speler (bijvoorbeeld doordat de kwaliteit van de headset wat minder is), kan de speler een soort misselijkheid ervaren die "virtual reality sickness" wordt genoemd.
AR-spelletjes
AR staat voor Augmented Reality. AR-games creëren een combinatie van de echte en de virtuele wereld. Zo worden virtuele objecten over een echte omgeving geprojecteerd, waardoor (delen van) de fysieke wereld worden uitgebreid, verborgen of gemaskeerd. Een bekend voorbeeld van een AR-game is Pokemon GO, waarbij spelers Pokemon kunnen vangen die in de echte wereld worden geprojecteerd. Door het beeldscherm van je smartphone zie je dan de echte wereld, maar ook Pokemon die er in rondlopen.